Влез

Трябва ли да си умен, за да правиш пари?

Трябва ли да си умен, за да правиш пари? - 5.0 out of 5 based on 5 votes

  "Учи, за да сполучиш!" Това е като мантра за повечето родители, която ни се втълпява още от най-ранно детство. Повод за гордост са прилежните и ученолюбиви дечица, а буйните, слаби ученици или по-глупавите обикновено са сочени с пръст като посредствени.

  Какво ще стане обаче, ако зададем въпроса от заглавието наобратно? Всички хора с пари ли са умни? Как ви звучи? Богатите български бизнесмени, управляващите страната ни, успелите в родния шоубизнес показват ли всички те гениални умствени достижения? Въпросът ми е риторичен.

um-pariТрябва ли да си умен, за да правиш пари?

  Но да оставим българската действителност. Помните ли филма Форест Гъмп? Да, става въпрос  за онзи добродушен полу-идеот, който стана герой от войната, шампион по пинг-понг и един вид гуру, който обикаля пеша цялата страна.

  Вече ви чувам да казвате, че той е забогатял случайно, имал е късмет, прекалено глупав е, за да отсъди кое е правилно и кое – не и какво ще му донесе успех. Истината за мен обаче е друга – той е човек на действието. Прави това, което си науми без излишни съжаления и размишления. Той е целеустремен и нищо не може да го отклони от решението му. Вероятно сте чували израза „Този ще се оправи, нали е тъп и упорит”.  

  Хрумва ми и друго - не случайно има статистика, че по-големият процент от предприемачите са със средно образование. Ученето понякога не само ти дава, но ти и взима. Знаейки повече неща, ставаш по-предпазлив, дори страхлив. Невежеството може да бъде добродетел доколкото ти дава някаква увереност да вървиш напред.

  Факт е, също така, че прекалено умните и талантливите хора стават мързеливи понякога. Точно лекотата, с която правят всичко, ги тласка към леност. Противно на това, по-трудно възприемащите, се стараят много повече и това изгражда характер.  Те свикват да полагат усилия и да се развиват и неспирно го правят. А какво е успехът – 90 % труд и 10% талант.

  А замисляли ли сте се за какво повечето обикновени хора харчат пари? Далеч не само за гениални неща разбира се - например за хляб и зрелища т.е човекът, който е способен да осигури тези неща може да стане богат. Защо мислите шоу-програми с нелепи, цинични и недодялани смешки правят мноого пари? Точно защото угаждат на масовия зрител – все пак по-голямата част от обществото не се състои от хора с изтънчен вкус, нали?

  Не знам дали това звучи огорчаващо или успокоително, но парите и ума не винаги са правопорционални. Просто има прекалено много практически примери дори за обратната зависимост.

  А вие какво мислите? Опровергайте ме, ако можете...

 Ако искате да получавате най новото и актуалното от ЗдравДух.com – абонирайте се за бюлетина на сайта и ще може да спечелите ел. книга "Как успях да отслабна?" 

 

 Харесайте страницата на ЗдравДух във Фейсбук!  

Последно променена наПонеделник, 03 Февруари 2014 11:34

8 коментари

  • Адо
    Адо Понеделник, 18 Март 2013 12:53 Връзка на коментара

    Според мен отговорът е съвсем прост - Да. Защо? Както казаха и преди мене, ако не знаеш как да действаш, по кой път да поемеш за се стабилизираш финансово, няма как да стане. Това дали правиш много пари или не, зависи само от теб. Има хора, които са станали богати на късмет, но това се случва рядко. В повечето случаи трябва да се трудиш, за да получиш това, което искаш. В нашият случай - за да правиш пари.

    Около нас има много пари, но кой, как и по какъв начин ще ги събере зависи само от него.

    Не всеки умен човек, който има успешен бизнес има образование от докторантска степен. ;)

  • Теодора Дончева-Влаховска
    Теодора Дончева-Влаховска Сряда, 13 Март 2013 14:11 Връзка на коментара

    Всъщност, Ники, на мен мисълта ми беше, че имаме примери в България на така наречените ВИП-ове, някои от които не са нито умни, нито красиви, нито талантливи, но въпреки всичко правят пари от известността си.

    Друг е въпроса дали човек иска да е като тях и да забогатее на всяка цена.

    Освен това не са малко и случаите на доста посредствени хора, които обаче с упоритост и връзки успяват да направят пари.

    Наистина специално в нашата родина връзката между интелекта и богатството не е особено силна.

  • Николай Жеков
    Николай Жеков Сряда, 13 Март 2013 12:18 Връзка на коментара

    Трябва ли да си умен, за да правиш пари? - Да!

    Трябва ли да имаш знания, за да правиш пари? - Да!

    Доколко е вярно "Учи, за да сполучиш!" - Зависи от гледната точка.
    Ако това го казва родител на своето дете, който има предвид залягане над уроците в училище и изкарване на високи оценки, си мисля, едва ли не, че това е един от най-тъпите възможни съвети.
    Ако се има предвид, да се учим от всичко и от всеки, по всяко време за да разширяваме мирогледа си, ще кажа: Да, това е пътят!
    А това че, няма правопропорционална зависимост между ум и пари - Естествено, че няма! Освен ум и знания са необходими и други качества, най-важното от които е предприемчивостта, а и някои специфични за България...

  • Теодора Дончева-Влаховска
    Теодора Дончева-Влаховска Сряда, 13 Март 2013 10:09 Връзка на коментара

    Владо, Тони, благодаря. Интересни разсъждения.

    Явно това е правилният начин да пиша статии. За тази например, която звучи провокативно, получих повече коментари от обикновено. Когото изкажеш някои шокиращи мисли, макар и преувеличини, винаги се поражда дискусия. А това е най-ценното :)

  • Стойне Василев - Личен финансов консултант
    Стойне Василев - Личен финансов консултант Сряда, 13 Март 2013 09:52 Връзка на коментара

    Напълно съм съгласен с коментара на Владимир Бояджиев. Според мен, задължително трябва да си умен, за да правиш пари.Но под умен не визирам някакви академични знания и титли, а знания и умения в някаква сфера и най-важното умението да се приспособяваш в променяща се среда. Всички, които ги имат са богата или имат шанс да станат такива, ако не ги е срам (Владимир Йосифов) и не ги МЪРЗИ.

    Каквото и да си говорим, ние сме по-билизо до ориента, отколкото си мислим. Всичко трябва да става бавно, лежерно и ако може да не се прецакам нещо да свърша отгоре. Да, може да са ни виновни политиците, историята, образователната система и каквото друго се сетите, но досега не съм чул някой политик или учител да казва "не работете и не си пишете домашните".

    Защо българите, когато са в чужбина работят дори повече от западняците. Ще кажете средата е важна. А кой трябва да създаде тази среда? А, да - политиците...

  • Владимир Йосифов
    Владимир Йосифов Вторник, 12 Март 2013 11:45 Връзка на коментара

    Защо в останлите страни от Империята на злото хората не са толкова бедни ?
    Коментирате образование, интелект, партии, Турско иго и т.н.
    Има една Дума, която не се споменава .
    СРАМ .
    Срамът пречи на българите да са заможни и да живеят добре .
    СРАМ .
    Българите не искат да са келнери, а износители на ток, въглища, тежки метали, отровни химикали, наркотици, менте дрехи и маратонки, менте тракийски монети, менте ...
    Когато прецакат някой се чувстват хитри, а така поттискат СРАМА си ...

  • Теодора Дончева
    Теодора Дончева Вторник, 12 Март 2013 10:00 Връзка на коментара

    Благодаря ви, Владимир, за смисления коментар. Разбира се, че не слагам знак за равенство между образованието и интелекта. Посочвам го проста като пример, защото се счита, че то рафинира ума.
    Относно примера с Форест и израза "Тъп и упорит" вероятно отивам твърде далеч, но напоследък съм шокирана от факта колко не особено умни хора наистина успяват! С това по-скоро имам предвид, че за постигане на целите най-важното нещо е постоянството, а често всичко останало е на заден план.

  • Владимир Бояджиев
    Владимир Бояджиев Понеделник, 11 Март 2013 09:22 Връзка на коментара

    Веднага ще Ви опровергая. Говорите за умност, но посочвате образованието. Те НЕ са равнозначни обаче! Образованието е свързано най-вече с информираността и по-малко с умността.
    Иначе съм съгласен, че упоритостта и постоянството водят до успех. Не винаги обаче, а когато е съчетано с гъвкавост на решенията. "Тъп но упорит" не е начина. Ако не можеш да постигнеш нещо по един начин, трябва да опиташ по малко по-различен, инак се вкарваш в постоянен цикъл на неуспех. Точно тук идва разликата в умността. Когато имаш способността да прецениш как да се адаптираш към изискванията на ситуацията, тогава и ще успееш. Това обаче не може да се научи чрез образованието. Да, образованието предоставя някои готови решения за такива случаи, но в крайна сметка човек трябва да е достатъчно умен за да ги приложи и осмисли. В повечето случаи, хората се раждат с това умение и в по-малко случаи го придобиват в следствие на образованието и опита си.

Оставете коментар

Моля убедете се, че всички задължътелни полета (маркирани със звезда) са попълнени. Не е разрешен HTML код.

Real Time Analytics